Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/57518
Title: | Sınıf öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | Other Titles: | Investigation of the relationship between classroom teachers' perceptions of efficacy for 21st century skills and levels of digital literacy | Authors: | Çakanel, Merve | Advisors: | Uygun, Mehmet | Keywords: | 21. yüzyıl becerileri Dijital okuryazarlık Sınıf öğretmenleri 21st century skills Digital literacy Classroom teachers |
Abstract: | Bu çallışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın örneklemi, Denizli il merkezindeki resmi ve özel ilkokullarda görev yapmakta olan uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş 340 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamak için “Kişisel Bilgi Formu”, dijital okuryazarlık düzeylerini ölçmek için 17 maddeden oluşan “Dijital Okuryazarlık Ölçeği” ve 21. Yüzyıl beceri algılarını ölçmek için 42 maddeden oluşan “21. Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri yeterlik algılarının öğrenme ve yenileme yaşam ve kariyer ” ve bilgi, medya ve teknoloji alt boyutlarında yüksek olduğu
görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri yeterlik algılarında cinsiyet, yaş,
medeni durum, un van, kıdem, eğitim durumu, okul türü, okutulan sınıf düzeyi ve günlük
olarak kullanılan internet kullanım süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık vardır.
Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin tutum teknik bilişsel ve
sosyal alt boyutta yüksek olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık
düzeylerinde eğitim durumu değişkenine göre anlamlı bir fark oluşmazken cinsiyet, yaş,
medeni durum, unvan, kıdem, okul türü, okutulan sınıf düzeyi ve günlük internet kullanım
süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık vardır. Araştırmanın diğer bir sonucuna göre
s ınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri
arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişkiler ol duğu görülmüştür.
Yapılan çoklu regresyon analizi sonucuna göre ise, sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık
Yapılan çoklu regresyon analizi sonucuna göre ise, sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin 21.düzeylerinin 21. yüzyıl becerilerinin önemli bir yordayıcısı olduğu görülmüştür.yüzyıl becerilerinin önemli bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. The aim of this study is to examine classroom teachers competence perceptions of 21st century skills and their digital literacy levels in terms of various variables. The sample of the study, in which the relational screening model was used, consists of 340 classroom teachers working in public and private primary schools in the city center of Denizli, selected by the convenient sampling metho d. Personal Information Form to collect the data of the research, Digital Literacy Scale consisting of 17 items to measure digital literacy levels, and 21st Century Scale consisting of 42 items to measure 21st c entury skill perceptions. 21st Century Skills Efficacy Perception Scale ” was used. According to the results of the research, it was seen that classroom teachers 21st century skills competency perceptions were high in the sub dimensions of learning and innovation, life and career and informat ion, media and technology ””. There is a significant difference in classroom teachers 21st century skills competence perceptions according to the variables of gender, age, marital status, title, seniority, education level, school type, grade level taught an d daily internet usage time. It was observed that the digital literacy levels of classroom teachers were high in the attitude, technical, cognitive and social sub dimension. While there is no significant difference in the digital literacy levels of class room teachers according to the educational level variable, there is a significant difference according to the variables of gender, age, marital status, title, seniority, school type, grade level taught and daily internet usage time. Another result of the r esearch showed that there were moderate, positive and significant relationships between classroom teachers 21st century skills competency perceptions and digital literacy levels. According to the results of the multiple regression analysis, it was seen levels. According to the results of the multiple regression analysis, it was seen that the that the digital literacy levels of classroom teachers were an important predictor of their 21st digital literacy levels of classroom teachers were an important predictor of their 21st century skills.century skills. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/57518 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10598797.pdf | 2.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
118
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
106
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.