Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/57738
Title: | Okul yöneticilerinin kriz yönetim becerileri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ve iş tatmini düzeyleri arasındaki ilişkilerinin incelenmesi | Other Titles: | Examining the relationship between school administrators’s crisis management skills and teachers' organizational commitment levels and job satisfaction levels | Authors: | Babayiğit, Emel Cansu | Advisors: | Tanrıöğen, Zeynep Meral | Keywords: | Kriz kriz yönetimi öğretmen örgütsel bağlılık iş tatmini doyum Crisis crisis management teacher organizational commitment job satisfaction satisfaction |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin kriz yönetim becerileri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ve iş tatmini düzeyleri arasında ilişki düzeyinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırma nicel ve ilişkisel tarama modelindedir. Kolay ulaşılabilir örneklem seçimiyle 453 öğretmene ulaşılarak veriler toplanmıştır. Toplanan verilerin güvenirlik değerleri çok yüksektir. Parametrik testlerden t testi, varyans analizi ve pearson korelasyon testleri ile veriler analiz edilmiştir. Okul yöneticilerinin kriz yönetim becerilerine ilişkin öğretmen algıları bütün maddelerde ve alt boyutlarda yüksek düzeydedir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyinin en yüksek düzeyde duygusal bağlılık düzeyinde olduğu görülürken devam ve normatif bağlılık boyutlarıyla genel olarak orta düzeydedir. Öğretmenlerin iş tatmin düzeyleri bütün maddelerde yüksek düzeydedir.
Öğretmenlerin okul yöneticilerinin kriz yönetim becerilerine ilişkin algılarının yaşa göre anlamlı farklılık göstermez iken cinsiyet, kıdem, medeni durum, eğitim düzeyi, branş ve kariyer durumlarına göre anlamlı farklılık göstermiştir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık algılarının cinsiyet, medeni durum ve eğitim düzeyine göre bütün boyutlarda ve genel olarak farklılık göstermez iken yaş, kıdem ve kariyer durumlarına göre farklılık göstermiştir. Öğretmenlerin iş tatmin düzeyi algılarının cinsiyet, eğitim düzeyi, branş ve kariyer basamaklarına göre farklılık göstermediği ancak yaş, kıdem ve medeni duruma göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Okul yöneticilerinin kriz yönetim becerileri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ve iş tatmini düzeyleri arasında ilişki düzeyi orta düzeylidir. Ayrıca pozitif yönlü olup birinin artması diğerini de doğru yönlü etkilemektedir. Okul yöneticilerinin kriz yönetim becerilerinin öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ile iş tatmini düzeylerini yordadığı ve etki derecesini orta seviyede olduğu saptanmıştır. The aim of this research is to reveal the level of relationship between school administrators' crisis management skills and teachers' organizational commitment levels and job satisfaction levels. The research is in a quantitative and relational survey model. Data was collected by reaching 453 teachers using an easily accessible sample selection. The reliability values of the collected data are very high. Data were analyzed using parametric tests such as t test, analysis of variance and Pearson correlation tests. Teacher perceptions of school administrators' crisis management skills are high in all items and sub-dimensions. While teachers' organizational commitment level is seen to be at the highest level of emotional commitment, it is generally at a medium level in terms of continuance and normative commitment dimensions. Teachers' job satisfaction levels are high in all items. While teachers' perceptions of school administrators' crisis management skills did not differ significantly according to age, they did differ significantly according to gender, seniority, marital status, education level, branch and career status. While teachers' perceptions of organizational commitment did not differ in all dimensions and in general according to gender, marital status and education level, they differed according to age, seniority and career status. It was determined that teachers' job satisfaction level perceptions did not differ according to gender, education level, branch and career stages, but they showed significant differences according to age, seniority and marital status. The relationship between school administrators' crisis management skills and teachers' organizational commitment levels and job satisfaction levels is moderate. In addition, it is positive and an increase in one affects the other in the right direction. It was determined that school administrators' crisis management skills predicted teachers' organizational viii commitment levels and job satisfaction levels, and the degree of impact was found to be moderate. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/57738 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10650869.pdf | 2.32 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
42
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
42
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.