Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/58351
Title: Ortaokul öğrencilerinin doğadan esinlenerek yaptıkları tasarımların biyomimetik açıdan analizi
Other Titles: Biomimetic analysis of design made by middle school students ınspired by nature
Authors: Mercan, İlke
Advisors: Beykal Orhun, Feryal
Keywords: Biyomimikri
Biyomimetik
Doğadan Esinlenme
Doğanın Taklidi
Sürdürülebilirlik
Ortaokul Öğrencilerinin Tasarımları
Görsel Sanatlar
Biomimicry
Biomimetics
Inspired by Nature
Imitation of Nature
Sustainability
Designs of Middle Schoolers
Visual Arts
Abstract: Biyomimikri doğanın yüzyıllardır kendini mükemmelleştiren tasarımının ve işlevselliğinin, insanların sorunlarına ve estetik ihtiyaçlarına çözüm üretmek için ilham kaynağı olabileceğini savunan bir yöntemdir. Bu bağlamda biyomimikri kavramı, doğadaki canlıların form, süreç ve sistemlerinden ilham alarak problem çözme ve tasarım yapma yöntemidir. Ortaokul görsel sanatlar eğitimi, öğrencilerin yaratıcılıklarını ve estetik becerilerini geliştirmeleri için önemli bir platform sunar. Görsel sanatlar dersleri ise, öğrencilere estetik anlayış kazandırmak, farklı sanatsal teknikleri öğretmek ve özgün eserler ortaya koymalarını teşvik etmek için önemli bir ortam sağlar. Bu araştırma, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin belirli tasarım temaları doğrultusunda oluşturulmuş hikayeler yönlendirmesiyle doğadan esinlenerek nasıl çözüm yolları ürettiklerini ve bu tasarımların biyomimetik açıdan değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemi ile Denizli’de bulunan devlete bağlı bir ortaokulda 7. sınıf öğrencilerinden oluşan, 26 kişilik bir sınıf ile yürütülmüştür. Araştırmanın modeli, durum çalışması olup, veriler görüşme ve dokümanlar yoluyla toplanmıştır. Araştırmaya, ön değerlendirme ile başlayarak, uygulama öncesi bilgi seviyeleri ölçülen öğrencilere 4 hafta boyunca farklı temada, doğa ile bağıntılı, problem odaklı hikayeler anlatılmış, bu hikayelerin sonunda öğrencilerden hikâyeyi tamamlayıcı doğadan esinlenilmiş tasarımlar yapmaları istenmiştir. 4 hafta sonunda ise konu hakkındaki düşünceleri alınmıştır. Toplamda 100 resim değerlendirilmeye alınmıştır. Araştırmanın sonucuna göre öğrencilerin uygulama öncesi biyomimikri kavramı konusunda bilgi seviyeleri oldukça düşük çıkmış ancak, doğadan ilham alma konusunda yüksek eğilim göstermişlerdir. Doğadan esinlenerek yaptıkları tasarımlardan elde edilen veriler, öğrencilerin en çok hayvanlardan esinlendiklerini ve çeşitli yaratıcı tasarımlar ortaya koyduklarını göstermiştir. Uygulama sonrası yapılan değerlendirmelerde, öğrencilerin biyomimikri kavramını ilgi çekici buldukları ve gelecekte kullanmayı planladıkları belirlenmiştir. Bu sonuçlar, biyomimikrinin eğitimde yaratıcı ve yenilikçi düşünmeyi teşvik edici bir araç olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
Biomimicry is a method that argues that nature's design and functionality, which has been perfecting itself for centuries, can be a source of inspiration to produce solutions to people's problems and aesthetic needs. In this context, the concept of biomimicry is a method of problem solving and design inspired by the forms, processes and systems of living things in nature. Middle school visual arts education provides an important platform for students to develop their creativity and aesthetic skills. Visual arts courses provide an important environment for students to gain an aesthetic understanding, teaching different artistic techniques and encourage them to create original works. This research was carried out to investigate how the 7th grade middle school students, who were inspired by nature, produce solutions, guided by the stories created in line with certain themes, and to evaluate their designs from a biomimetic perspective. The research was conducted by using a qualitative research method with a total of 26 seventh grade students in a public middle school in Denizli. The model of the research is a case study and data was collected via interviews and documents. Starting with the pre-evaluation, the students, whose knowledge was measured before the application, were told different, nature-related, problem-oriented stories for 4 weeks in the context of diffrent themes. At the end of these stories, students were asked to make nature-inspired designs that complement the story. At the end of the 4 weeks, their opinions on the subject were taken. A total of 100 images/designs were evaluated. Research results show that the students' knowledge about biomimicry was quite low before this fieldwork application, but they showed a high tendency to be inspired by nature. The data obtained from the designs they made inspired by nature showed that the students were most inspired by animals and produced various creative designs. In the evaluations made after the application, it was clear that the students found the concept of biomimicry interesting and planned to use it in the future. These results show that biomimicry can be used as a tool to encourage creative and innovative thinking in education.
URI: https://hdl.handle.net/11499/58351
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10597708.pdf2.63 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.