Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/60691
Title: Okul öncesi dönemdeki çocukların anksiyete düzeyi ile ebeveynlerinin çocukluk çağı ruhsal travma düzeyi arasındaki ilişkilerin incelenmesi
Other Titles: Investigation of relationships between anxiety levels of preschool children and childhood psychological trauma levels of their parents
Authors: Ateş, Mavi Tuğba
Advisors: Buluş, Mustafa
Keywords: Çocukluk çağı ruhsal travması
okul öncesi dönem
okul öncesi dönemde anksiyete
Childhood psychological trauma
preschool period
anxiety in preschool period
Abstract: Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların anksiyete düzeyi ile ebeveynlerinin çocukluk çağı ruhsal travma düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemektir. Nicel desende betimsel bir çalışma olan bu araştırmada, değişkenler arasındaki ilişkilerin incel endiği genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle seçilen çalışma grubu, 3 5 yaş arasında çocuğu olan ve farklı demografik özellikleri bulunan Denizli ilindeki 329 (283 kadın, 46 erkek ) ebeveyni kapsamaktadır. Ç ocukların (159 kız, 170 erkek) anksiyete düzeyi ilgili ölçek aracılığıyla ebeveynleri tarafından bildirilmiştir. Verilerin toplanmasında Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği ”, Okul Öncesi Çocuklarda Anksiyete Ölçeği ” ve Sosyo de mografik Bilgi Formu ” kullanılmıştır. Veriler SPSS 29.0 paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırma verileri ne betimleyici analizler ve korelasyon analizleri yapılarak ulaşılmıştır. Bu doğrultuda veriler Mann Whitney U, Kruskal Wallis, Dunn s Test, Spe a rma n Korelasyo nu , Yüzdelik (Percentile) gruplaması teknikleriyle çözümlenmiştir Bu araştırmada, okul öncesi dönemdeki çocukların anksiyete düzeyi ile ebeveynlerinin çocukluk çağı ruhsal travma düzeyi arasında pozitif yönlü istatiksel olarak anla mlı bir ilişki bulunmuştur. Çocukların anksiyete düzeyinde cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Er kek ebeveynlerin fiziksel ihmal, duygusal ihmal ve toplam travma puanlarının daha fazla düzeyde olduğu bulunmuştur. Ebeveynl erin çocukluk çağı ruhsal travma düzeyinin eğitim durumuna göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Çocukların anksiyete düzeyi nin ebeveyni daha yüksek eğitim grubunda bulunanların lehine olduğu bulunmuştur.
The aim of this study is to examine the relationship between anxiety level of preschool children and their parents' childhood mental tr auma level. In this study, which is a descriptive study in quantitative design, the relational screening model, one of the general screening models in which the relationships between variables are examined, was used. The study group, which was selected by convenience sampling method, includes 329 (283 female, 46 male) parents in Denizli province who have children between the ages of 3 5 and have different demographic characteristics. The anxiety level of the children (159 girls, 170 boys) was reported by th eir parents through the related scale. Childhood Mental Trauma Scale Short Version ’, Anxiety Scale in Preschool Children ” and Socio demographic Information Form ” were used to collect the data. The data were analysed using SPSS 29.0 package programme. Th e research data were obtained through descriptive analyses and correlation analyses. Accordingly, the data were analysed by Mann Whitney U, Kruskal Wallis, Dunn's Test, Sperman Brown Correlation Coefficient, Percentile grouping techniques. In this study, a positive and statistically significant relationship was found between the anxiety level of preschool children and their parents' childhood mental trauma level. It was found that there was no significant difference in children's anxiety level according to gender variable. It was found that physical neglect, emotional neglect and total trauma scores of male parents were higher. It was found that the level of childhood psychological trauma of the parents did not differ according to educational status. It was found that the anxiety level of children was in favour of those whose parents were in the higher education group.
URI: https://hdl.handle.net/11499/60691
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu (Eğitim Bilimleri Enstitüsü)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10729115.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

584
checked on Sep 8, 2025

Download(s)

14
checked on Sep 8, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.