Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38917
Title: | Beden eğitimi ve spor derslerinde öğrenme için ölçme uygulamalarının öğrencilerin motivasyon ve öz-düzenleme düzeyleri üzerine etkisi | Other Titles: | Effects of assessment for learning practices on student’s motivation and self-regulation levels in physical education and sport lessons | Authors: | Çınargür, Halil Emre | Advisors: | Erturan, Ayşe Gökçe | Keywords: | Öğrenme için ölçme beden eğitimi ve spor motivasyonel düzenlemeler motivasyonel stratejiler Assessment for learning physical education and spor motivational regulations motivational strategies |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Öğrenme için ölçme, diyalog, uygulama ve gözlemi teşvik eden ölçme uygulamaları aracılığıyla elde edilen bilgilerin kalıcı öğrenmeyi desteklemek adına öğretmen, öğrenci ve akran tarafından günlük öğretimin bir parçası olarak kullanılmasıdır. Bu araştırmanın ilk amacı, beden eğitimi ve spor derslerinde öğrenme için ölçme uygulamalarının öğrencilerin motivasyonel düzenleme ve motivasyonel stratejileri üzerine etkilerinin incelenmesidir. İkinci amacı ise, daha önce derslerinde öğrenme için ölçme uygulamalarını hiç deneyimlememiş bir beden eğitimi öğretmeninin uygulamaya dair deneyimlerini yansıtmaktır. Araştırma grubunu, deney (iki sınıf) ve kontrol (iki sınıf) gruplarına rastgele atanan dört dokuzuncu sınıftan toplam 25 öğrenci (17 erkek, 8 kız; X?yaş=14,24± yıl) oluşturmaktadır. Uygulama öğretmeni, deney süreci öncesinde öğrenme için ölçme uygulamalarını kapsayan bir eğitim sürecinde (20 saat) yer almıştır. Deneysel müdehale süreci dokuz hafta sürmüştür. İlk hafta katılımcı onay formları dağıtılmış, ikinci hafta beceri testleri (hentbol) ve ön-testler (Sporda Davranışsal Düzenlemeler Anketi, Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel Stratejiler Ölçeği) her iki gruba da uygulanmıştır. Üçüncü haftadan sekizinci haftaya kadar her iki grupta da aynı ders planları ile tek bir öğretmen tarafından beden eğitimi ve spor dersleri gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda öğrenme için ölçme stratejileri uygulanırken, kontrol grubunda değer biçmeye yönelik ölçme yapılmıştır. Dokuzuncu haftada, öğrencilere son testler uygulanmış ve uygulama öğretmeni ile öğrenme için ölçme stratejilerinin beden eğitimi derslerinde kullanımı konusunda deneyimleri üzerine yarı yapılandırılmış bireysel görüşme gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin analizi 2x2 faktöriyel ANOVA, nitel verilerin analizi ise içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular, deney grubunda öğrenme için ölçme uygulamalarının içsel motivasyonun artmasını, dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluğun düşmesini sağladığını ortaya koymuştur. Buna karşılık, kontrol grubundaki değer biçmeye yönelik ölçme uygulamalarının öğrencilerin içsel vii motivasyon düzeylerinde azalmaya, dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluk düzeylerinde artışa neden olduğu görülmüştür. Beden eğitimi öğretmeni ile yapılan bireysel görüşmenin içerik analizi sonucu ulaşılan bulgular ise üç tema altında incelenmiştir; 1) Öğretmen eğitimi; 2) Derslerin planlanması ve düzenlenmesi; 3) Öğrencilerdeki değişimlerin öğretmen motivasyonu üzerindeki etkileri. Öğretmen ve öğrencilerden elde edilen nicel ve nitel sonuçlar göz önüne alındığında, öğrencilerin derse yönelik içsel motivasyonlarını artırmak için beden eğitimi öğretmenlerinin öğrenme için ölçme uygulamalarını derslerinde kullanmaları önerilmektedir. Assessment for learning is the use of information obtained through assessment applications that encourage dialogue, practice, and observation as part of daily instruction by teachers, students, and peers to support continuous learning. The first aim of this study is to examine the effects of assessment for learning practices in physical education and sports lessons on students' motivational regulations and motivational strategies. The second aim is to reflect the practical experiences of a physical education teacher who has never experienced measurement applications for learning in their classes before. The participants of this research consist of 25 students (17 boys, 8 girls, X?age=14.24± years) from four ninth grades randomly assigned to the intervention (two grades) and control (two grades) groups. The teacher has actively participated in a training process (20 hours) that included assessment for learning practices before the intervention start. The intervention period lasted for nine weeks. In the first week, participant consent forms were shared, and in the second-week skill tests (handball) and pre-tests (Behavioral Regulations in Sports, Motivational Strategies for Learning Scale) were applied to both groups. From the third week to the eighth week, physical education lessons were given by a single teacher with the same lesson plans in both groups. While assessment for learning practices was applied in the intervention group, the summative assessment practices were applied in the control group. In the ninth week, post-tests were applied to the students and a semi-structured interview was held with the teacher on her experience in the use of assessment for learning practices in physical education classes. 2x2 factorial ANOVA was used in the analysis of quantitative data, and content analysis was used in the analysis of qualitative data. Findings revealed that assessment for learning practices in the intervention group increased intrinsic motivation and decreased extrinsic motivation and amotivation. On the other hand, it was seen that summative assessment practices in the control group caused a decrease in the students' intrinsic ix motivation levels and an increase in their extrinsic motivation and amotivation levels. The qualitative findings obtained as a result of the content analysis of the semi-structured interview with the physical education teacher were examined under three themes; 1) Education of teacher; 2) Lesson design/redesign 3) Effects of student's changes on teacher motivation. Considering the quantitative and qualitative results obtained from teachers and students, it is recommended that physical education teachers use assessment for learning practices in their lessons in order to increase students' intrinsic motivation for the lesson. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/38917 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Halil_Emre_ÇINARGÜR_Yüksek_Lisans_Tezi_29.12.2021_CD.pdf | 2.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
292
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
1,276
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.