Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38929
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorOrdu, Aydan-
dc.contributor.authorÇaybaş, Tufan-
dc.date.accessioned2022-01-13T13:06:29Z
dc.date.available2022-01-13T13:06:29Z
dc.date.issued2021-12-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/38929-
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı; öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin iletişim becerilerinin belirlenmesidir. Araştırmanın evreni, 2020-2021 öğretim döneminde Denizli ili Acıpayam ve Tavas ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kademelerinde görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Nicel veriler için elektronik ortamda form gönderilen 368 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Nitel veriler, 20 öğretmenden oluşan çalışma grubundan elde edilmiştir. Araştırmada karma yöntem deseni kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verileri Şahin (2007) tarafından geliştirilen “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Kişiler Arası İletişim Becerileri Ölçeği” aracılığı ile, nitel verileri araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi ve tek yönlü varyans analizinden; nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır.Araştırmanın sonucuna göre; okul yöneticilerinin iletişim becerileri en yüksek düzeyde “güven verme” boyutunda, en düşük düzeyde “geri bildirimde bulunma” boyutunda algılanmış ve okul yöneticilerinin iletişim becerilerinin yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Okul yöneticilerinin iletişim becerilerinde branş, kıdem, öğretmenlerin okuldaki görev süresi, okul türü ve öğretmen sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık ortaya çıkarken; cinsiyet, yöneticilerin okuldaki görev süresi, okuldaki öğrenci sayısı ve öğretmenlerin sendikaya üyelik durumları değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın ortaya çıkmadığı görülmüştür. Araştırmanın nitel verilerinden; yöneticilerin etkili iletişim becerilerine sahip olduğu ve öğretmenlerin birçoğunun yöneticileriyle herhangi bir iletişim engeli yaşamadığı sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study; is to determine the communication skills of school administrators according to the opinions of teachers. The universe of the research consists of teachers working at primary, secondary and high schools in Acıpayam and Tavas districts of Denizli province in the 2020-2021 academic year. The sample of the study consisted of 368 teachers who were sent electronic forms for quantitative data. Qualitative data were obtained from a study group of 20 teachers. Mixed method design was used in the research. The quantitative data of the study were collected through the "Interpersonal Communication Skills Scale of Primary School Administrators" developed by Şahin (2007), and the qualitative data were collected through the interview form developed by the researcher. In the analysis of quantitative data, arithmetic mean, standard deviation, t test and one-way analysis of variance were used; and Content analysis was used in the analysis of qualitative data. According to the results of the research; The communication skills of school administrators were perceived at the highest level in the dimension of "giving confidence", at the lowest level in the dimension of "giving feedback" and it was revealed that the communication skills of the school administrators were at a high level. While there is a significant difference in the communication skills of school administrators according to the variables of branch, seniority, teachers' tenure at school, school type and number of teachers; It was observed that there was no significant difference according to the variables of gender, the tenure of the administrators at the school, the number of students at the school and the union membership status of the teachers. From the qualitative data of the research; It has been concluded that administrators have effective communication skills and most of the teachers do not experience any communication barriers with their administrators.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÖğretmenen_US
dc.subjectokul yöneticisien_US
dc.subjectiletişim becerilerien_US
dc.subjectiletişim engellerien_US
dc.subjectTeacheren_US
dc.subjectschool administratoren_US
dc.subjectcommunication skillsen_US
dc.subjectcommunication barriersen_US
dc.titleOkul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri: Bir karma yöntem araştırmasıen_US
dc.title.alternativeTeachers' views on the communication skills of school administrators: A mixed method researchen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0002-2068-7992-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid704321en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEZ - Tufan ÇAYBAŞ.docx3.27 MBMicrosoft Word XMLView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

180
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

214
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.