Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38929
Title: | Okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri: Bir karma yöntem araştırması | Other Titles: | Teachers' views on the communication skills of school administrators: A mixed method research | Authors: | Çaybaş, Tufan | Advisors: | Ordu, Aydan | Keywords: | Öğretmen okul yöneticisi iletişim becerileri iletişim engelleri Teacher school administrator communication skills communication barriers |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu çalışmanın amacı; öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin iletişim becerilerinin belirlenmesidir. Araştırmanın evreni, 2020-2021 öğretim döneminde Denizli ili Acıpayam ve Tavas ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kademelerinde görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Nicel veriler için elektronik ortamda form gönderilen 368 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Nitel veriler, 20 öğretmenden oluşan çalışma grubundan elde edilmiştir. Araştırmada karma yöntem deseni kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verileri Şahin (2007) tarafından geliştirilen “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Kişiler Arası İletişim Becerileri Ölçeği” aracılığı ile, nitel verileri araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi ve tek yönlü varyans analizinden; nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır.Araştırmanın sonucuna göre; okul yöneticilerinin iletişim becerileri en yüksek düzeyde “güven verme” boyutunda, en düşük düzeyde “geri bildirimde bulunma” boyutunda algılanmış ve okul yöneticilerinin iletişim becerilerinin yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Okul yöneticilerinin iletişim becerilerinde branş, kıdem, öğretmenlerin okuldaki görev süresi, okul türü ve öğretmen sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık ortaya çıkarken; cinsiyet, yöneticilerin okuldaki görev süresi, okuldaki öğrenci sayısı ve öğretmenlerin sendikaya üyelik durumları değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın ortaya çıkmadığı görülmüştür. Araştırmanın nitel verilerinden; yöneticilerin etkili iletişim becerilerine sahip olduğu ve öğretmenlerin birçoğunun yöneticileriyle herhangi bir iletişim engeli yaşamadığı sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study; is to determine the communication skills of school administrators according to the opinions of teachers. The universe of the research consists of teachers working at primary, secondary and high schools in Acıpayam and Tavas districts of Denizli province in the 2020-2021 academic year. The sample of the study consisted of 368 teachers who were sent electronic forms for quantitative data. Qualitative data were obtained from a study group of 20 teachers. Mixed method design was used in the research. The quantitative data of the study were collected through the "Interpersonal Communication Skills Scale of Primary School Administrators" developed by Şahin (2007), and the qualitative data were collected through the interview form developed by the researcher. In the analysis of quantitative data, arithmetic mean, standard deviation, t test and one-way analysis of variance were used; and Content analysis was used in the analysis of qualitative data. According to the results of the research; The communication skills of school administrators were perceived at the highest level in the dimension of "giving confidence", at the lowest level in the dimension of "giving feedback" and it was revealed that the communication skills of the school administrators were at a high level. While there is a significant difference in the communication skills of school administrators according to the variables of branch, seniority, teachers' tenure at school, school type and number of teachers; It was observed that there was no significant difference according to the variables of gender, the tenure of the administrators at the school, the number of students at the school and the union membership status of the teachers. From the qualitative data of the research; It has been concluded that administrators have effective communication skills and most of the teachers do not experience any communication barriers with their administrators. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/38929 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TEZ - Tufan ÇAYBAŞ.docx | 3.27 MB | Microsoft Word XML | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
180
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
214
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.