Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/57735
Title: | Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlar sergileme düzeylerinin incelenmesi (Denizli ili örneği) | Other Titles: | Examining the levels of sportsmanship behaviors of secondary school students in physical education lesson (Denizli province sample) | Authors: | Bulut, Selman | Advisors: | Çelik, Zekeriya | Keywords: | Sportmenlik davranışı sportmenlik beden eğitimi ortaöğretim Sportsmanship behavior sportsmanship physical education secondary education |
Abstract: | Bu araştırma lise öğrencilerinin beden eğitimi derslerindeki sportmenlik davranışlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma Denizli ilindeki 33 lisenin çeşitli sınıflarında öğrenim gören 1295 kadın ve 826 erkek öğrenciden oluşan bir örnekleme odaklanan nicel bir çalışmadır. Araştırmada, Koç tarafından 2013 yılında geliştirilen ve öğrencilerin sportmenlik davranışlarının sıklığını ölçen "Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği (BEDSDÖ)" kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu ölçek "Uygun Davranışların Sergilenmes (UDS)i" ve "Uygunsuz Davranışlardan Kaçınma (UDK)" olmak üzere iki ana faktörden ve toplam 22 maddeden oluşmaktadır. Bu ölçekten alınan yüksek puanlar daha iyi sportmenlik düzeylerine işaret etmektedir. Bulgular, öğrencilerin UDS alt boyutunda aldıkları toplam 42.44’lük ortalama puanına göre genel olarak uygun sportmenlik davranışlar sergilediği görülmüştür. UDK alt boyutunda aldıkları 46.30’lük yüksek ortalama ise uygunsuz davranışlardan kaçındıklarını, sportmenlik davranışlarına uygun hareket ettiklerini göstermektedir. Cinsiyet, sınıf, okul türü, ebeveyn eğitimi ve okul takımlarına veya spor kulüplerine katılım gibi çeşitli demografik değişkenlere dayalı olarak sportmenlik davranışındaki farklılıkları incelemek için Mann-Whitney U testleri ve Kruskal Wallis testleri dahil olmak üzere istatistiksel analizler yapılmıştır. Öğrencilerin cinsiyete dayalı sportmenlik puanlarında önemli farklılıklar olduğunu ve kadınların genellikle daha yüksek düzeyde uygun sportmenlik davranışları sergilediğini göstermektedir. Kadınlar genellikle daha yüksek düzeyde duyarlılık ve empati gösterme eğilimindedir. This study was conducted to examine the sportsmanship behaviors of high school students during physical education classes. The research is a quantitative study focused on a sample comprising 1295 female and 826 male students from various classes of 33 high schools in Denizli province. The study utilized the 'Physical Education Class Sportsmanship Behavior Scale developed by Koç in 2013 to measure the frequency of students' sportsmanship behaviors. This scale consists of two main factors: “Displaying Appropriate Behaviors” and “Avoiding Inappropriate Behaviors” totaling 22 items. Higher scores on this scale indicate better levels of sportsmanship. Findings indicate that students generally exhibited appropriate sportsmanship behaviors based on their average score of 42.44 on the Displaying Appropriate Behaviors subscale. Their high average score of 46.30 on the Avoiding Inappropriate Behaviors subscale suggests that students demonstrate appropriate sportsmanship behaviors. Statistical analyses, including Mann-Whitney U tests and Kruskal Wallis tests, were conducted to examine differences in sportsmanship behaviors based on various demographic variables such as gender, grade level, school type, parental education, and participation in school teams or sports clubs. The results reveal significant differences in sportsmanship scores based on gender, with females generally displaying higher levels of appropriate sportsmanship behaviors. Females tend to exhibit higher levels of sensitivity and empathy |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/57735 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10654980.pdf | 1.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
50
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
26
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.