Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/58136
Title: | Transformatif paradigma ışığında fen öğretmen adaylarının biyoetik yaklaşımlarının, argümantasyon seviyelerinin ve sosyal temsillerinin incelenmesi | Other Titles: | Examining the bioethical approaches, argumentation levels and social representations of pre-service teachers in perspective of transformative paradigm | Authors: | Turgut, Duygu | Advisors: | Yakar, Zeha | Keywords: | Fen öğretmen adayları transformatif paradigma biyoetik argümantasyon sosyal temsil Pre-service science teachers transformative paradigm bioethics argumentation social representations |
Abstract: | Bilimsel gelişmelerin hızla arttığı günümüzde, gençlerin bu gelişmelerin yol açtığı ikilemleri
ereştirel bir perspektifle inceleyip değerlendirmeleri bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu
araştırma, fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoetik ikilemlere yönelik yaklaşımlarını, bu
ikilemleri tartışırken sahip oldukları argümantasyon seviyelerini ve sosyal temsillerini
incelemeyi amaçlamıştır. Öğretmen adayları ile gerçekleştirilen eylem araştırmasında
biyoetik yaklaşımları belirlemek için Biyoetik Yaklaşım Belirleme Testi, argümantasyon
seviyelerini belirlemek için Argümantasyon Seviyeleri Çerçevesi ve sosyal temsilleri açığa
çıkarmak için pragma diyalektik argüman analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda,
öğretmen adaylarının Fen ve Teknoloji Kaynaklı Sorunlar dersinde transformatif paradigma
çerçevesinde gerçekleştirdikleri biyoetik ikilemlere yönelik uygulamalar sonrası biyoetik
yaklaşımlarında, argümantasyon seviyelerinde ve sosyal temsillerinde belirgin değişimler
gözlemlenmiştir. Öğretmen adaylarının uygulamalar sonrasında bu konulardaki bakış
açılarının ve sosyal temsillerinin çeşitlendiği ve daha sağlam argümanlar geliştirdikleri tespit
edilmiştir. In today’s world, where scientific advancements are accelerating, it has become essential for young individuals to critically examine and evaluate the dilemmas these developments bring about. This research aims to investigate the approaches of pre-service science teachers toward bioethical dilemmas, their levels of argumentation when discussing these dilemmas, and their social representations. In the action research conducted with pre-servise teachers, the Bioethical Approach Determination Test was used to identify bioethical approaches, the Argumentation Levels Framework to determine argumentation levels, and pragmadialectical argument analysis to uncover social representation. The results of the research revealed significant changes in the bioethical approaches, argumentation levels, and social representations of the pre-service teachers after the implementation of bioethical dilemmas in the “Science and Technology Based Issues” course within the transformative paradigm framework. It was observed that after the applications, the approaches and social representations of the pre-service teachers on these topics became mor ediverse, and they developed stronger arguments |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/58136 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10656672.pdf | 32.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.