Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/58136
Title: Transformatif paradigma ışığında fen öğretmen adaylarının biyoetik yaklaşımlarının, argümantasyon seviyelerinin ve sosyal temsillerinin incelenmesi
Other Titles: Examining the bioethical approaches, argumentation levels and social representations of pre-service teachers in perspective of transformative paradigm
Authors: Turgut, Duygu
Advisors: Yakar, Zeha
Keywords: Fen öğretmen adayları
transformatif paradigma
biyoetik
argümantasyon
sosyal temsil
Pre-service science teachers
transformative paradigm
bioethics
argumentation
social representations
Abstract: Bilimsel gelişmelerin hızla arttığı günümüzde, gençlerin bu gelişmelerin yol açtığı ikilemleri ereştirel bir perspektifle inceleyip değerlendirmeleri bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu araştırma, fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoetik ikilemlere yönelik yaklaşımlarını, bu ikilemleri tartışırken sahip oldukları argümantasyon seviyelerini ve sosyal temsillerini incelemeyi amaçlamıştır. Öğretmen adayları ile gerçekleştirilen eylem araştırmasında biyoetik yaklaşımları belirlemek için Biyoetik Yaklaşım Belirleme Testi, argümantasyon seviyelerini belirlemek için Argümantasyon Seviyeleri Çerçevesi ve sosyal temsilleri açığa çıkarmak için pragma diyalektik argüman analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının Fen ve Teknoloji Kaynaklı Sorunlar dersinde transformatif paradigma çerçevesinde gerçekleştirdikleri biyoetik ikilemlere yönelik uygulamalar sonrası biyoetik yaklaşımlarında, argümantasyon seviyelerinde ve sosyal temsillerinde belirgin değişimler gözlemlenmiştir. Öğretmen adaylarının uygulamalar sonrasında bu konulardaki bakış açılarının ve sosyal temsillerinin çeşitlendiği ve daha sağlam argümanlar geliştirdikleri tespit edilmiştir.
In today’s world, where scientific advancements are accelerating, it has become essential for young individuals to critically examine and evaluate the dilemmas these developments bring about. This research aims to investigate the approaches of pre-service science teachers toward bioethical dilemmas, their levels of argumentation when discussing these dilemmas, and their social representations. In the action research conducted with pre-servise teachers, the Bioethical Approach Determination Test was used to identify bioethical approaches, the Argumentation Levels Framework to determine argumentation levels, and pragmadialectical argument analysis to uncover social representation. The results of the research revealed significant changes in the bioethical approaches, argumentation levels, and social representations of the pre-service teachers after the implementation of bioethical dilemmas in the “Science and Technology Based Issues” course within the transformative paradigm framework. It was observed that after the applications, the approaches and social representations of the pre-service teachers on these topics became mor ediverse, and they developed stronger arguments
URI: https://hdl.handle.net/11499/58136
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10656672.pdf32.83 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.